
dinsdag, oktober 29, 2002
Vanavond staat de uitzending van R.A.M. volledig in het teken van fotografie. Naast gefilmde items ook studiogasten.
Vanuit Villa VPRO een gesprek met het internationaal gerenommeerde Duitse fotografenpaar Bernd en Hilla Becher die op 23 oktober de Erasmusprijs 2002 hebben gekregen. Daarnaast in R.A.M een korte documentaire van Harry Hosman, waarin verschillende internationale verzamelaars vertellen over steeds dezelfde foto van Rineke Dijkstra in hun collectie. Wat trok hen juist in deze foto? Onder welke omstandigheden hebben zij besloten tot aankoop? En hoe kijken zij eigenlijk aan tegen de explosief gestegen prijzen en de reproduceerbaarheid van fotografie?
Verder: een reportage van Fons Dellen over het werk van Ad van Denderen en Juul Hondius. Van Denderen heeft meer dan tien jaar lang vluchtelingen in Europa gefotografeerd. Voor zijn boek Go! No Go! maakt Van Denderen (i.s.m. fotograaf Hans Aarsman) een selectie uit zijn foto’s van vluchtelingen in het Franse Sangatte. Terwijl Van Denderen een puur documentair fotograaf is, ensceneert Juul Hondius juist zijn foto’s, die ook gebaseerd zijn op beelden uit de werkelijkheid.
Galeriehouder Willem van Zoetendaal stelt een tentoonstelling samen van 10 hedendaagse Nederlandse fotografen en geeft daarmee een beeld van de stand van zaken op dit moment. En wat is het Instituut voor Concrete Materie? In ieder geval een walhalla voor de fotoliefhebber.
R.A.M. VPRO Ned.3, 23.15-00.38
Vanuit Villa VPRO een gesprek met het internationaal gerenommeerde Duitse fotografenpaar Bernd en Hilla Becher die op 23 oktober de Erasmusprijs 2002 hebben gekregen. Daarnaast in R.A.M een korte documentaire van Harry Hosman, waarin verschillende internationale verzamelaars vertellen over steeds dezelfde foto van Rineke Dijkstra in hun collectie. Wat trok hen juist in deze foto? Onder welke omstandigheden hebben zij besloten tot aankoop? En hoe kijken zij eigenlijk aan tegen de explosief gestegen prijzen en de reproduceerbaarheid van fotografie?
Verder: een reportage van Fons Dellen over het werk van Ad van Denderen en Juul Hondius. Van Denderen heeft meer dan tien jaar lang vluchtelingen in Europa gefotografeerd. Voor zijn boek Go! No Go! maakt Van Denderen (i.s.m. fotograaf Hans Aarsman) een selectie uit zijn foto’s van vluchtelingen in het Franse Sangatte. Terwijl Van Denderen een puur documentair fotograaf is, ensceneert Juul Hondius juist zijn foto’s, die ook gebaseerd zijn op beelden uit de werkelijkheid.
Galeriehouder Willem van Zoetendaal stelt een tentoonstelling samen van 10 hedendaagse Nederlandse fotografen en geeft daarmee een beeld van de stand van zaken op dit moment. En wat is het Instituut voor Concrete Materie? In ieder geval een walhalla voor de fotoliefhebber.
R.A.M. VPRO Ned.3, 23.15-00.38